ParknCharge plaatst 2.000 laadpunten
In 2030 wil Nederland 1,7 miljoen laadpalen ter beschikking hebben. Een van de exploitanten die plaatsing verzorgen voor bedrijven en gemeenten is ParknCharge, dat aan de hand van data-analyse ziet waar behoefte is aan laadpalen. Twee jaar geleden verstrekte Energiefonds Utrecht een lening voor 400 laadpunten in de provincie Utrecht.
“Met hulp van het Energiefonds hebben we waargemaakt wat we hoopten, daar zijn we blij mee. Inmiddels zijn wij enorm opgeschaald: vorig jaar hebben we bijna 1.000 laadpunten geplaatst”, vertelt Gerwin Hop van ParknCharge. “Vanwege bezwaar- en beroepsprocedures bij gemeenten en de doorlooptijd van netbeheerders en gemeenten hebben we nog niet alle 400 laadpunten in Utrecht kunnen plaatsen, maar dat gaat op korte termijn wel gebeuren. Dit jaar staan er weer 2.000 laadpunten op de planning waarvan er ook een fors aantal in Utrecht terechtkomen.”
Energiefonds investeert in maatschappelijk gewenste ontwikkelingen
De aandeelhouders van ParknCharge investeren zelf uit eigen vermogen en halen daarnaast financiering uit de markt, al is dat waarschijnlijk niet meer bij het Energiefonds. “We zijn in gesprek met een bank, dat is de normale gang van zaken als dingen goed gaan. Het Energiefonds is met name ingericht om te investeren in maatschappelijk gewenste ontwikkelingen die bij een reguliere bank nog niet financierbaar zijn. Naar mate de technologie meer mainstream wordt, ga je bancair financieren wat ook iets goedkoper is.”
Dagelijks 500 laadpunten
“Wij werken samen met gemeenten die een openvergunningenmodel hebben. Daar mag je laadpalen plaatsen binnen de gemeentelijke richtlijnen. In steeds meer gemeenten, zoals in Utrecht, wordt echter gewerkt met concessies voor laadinfrastructuur. Dat komt de marktwerking niet ten goede omdat de concessiehouder het exclusieve plaatsingsrecht krijgt. Als prijs een dominante factor blijft in deze aanbestedingen, domineren een paar energiereuzen straks de publieke laadinfrastructuur. Ook leidt een exclusieve concessie niet altijd tot het maximale aantal laadpunten. Voor de concessiehouder is het financieel niet aantrekkelijk om veel palen in een bepaald gebied te plaatsen: hoe meer palen, hoe lager de gemiddelde opbrengst. De opgave is om per dag 500 laadpunten te plaatsen en dat kun je volgens mij beter bij meerdere partijen neerleggen. Ik zie daarom op de lange termijn meer heil in het openmarktmodel.”
Elektrische auto goedkoper in aanschaf
Het gebruik van laadpalen neemt steeds meer toe en zal nog enorm stijgen. ParknCharge bouwt een landelijk netwerk en plaatst zowel in de Randstad als in de rest van Nederland. “Wij proberen gemeenteoverstijgend te kijken, zodat elektrisch rijden in heel Nederland gefaciliteerd wordt. Aan overheidszijde mis ik die bredere blik wel eens. Amersfoort gaat nu belasting heffen op laadpalen omdat daar veel geladen wordt. De inkomsten in Amersfoort gebruiken wij echter weer om de huidige tekorten in bijvoorbeeld Friesland te compenseren. Er ontstaat steeds meer overheidsgrip, maar dat helpt niet altijd bij de ontwikkeling van de markt. Toch zie ik nog heel veel kansen; er komen zoveel elektrische auto’s bij totdat iedereen straks elektrisch rijdt. Dat gaat sneller dan je vermoedt. De technologische ontwikkeling van de batterij maakt een enorme versnelling door. De batterij wordt beter en goedkoper en straks zijn elektrische auto’s ook in aanschaf goedkoper dan fossiele auto’s. Waarom zou je dan nog een benzineauto kopen?”