Bierbrouwerij De Leckere bruist van de nieuwe ideeën

Een jaar geleden deelden we het verhaal van bierbrouwerij De Leckere; toen net verhuisd naar fabriekshal Werkspoor in Utrecht. Met financiële hulp van het Energiefonds had directeur Eric Odenwald een stoomgenerator aangeschaft om elektrisch te kunnen brouwen. Hoe gaat het nu met De Leckere?

Eric Odenwald vertelt dat de brouwerij op een laag pitje draait omdat de horecasector door de coronacrisis is stilgevallen. “Dat is normaalgesproken toch wel het grootste deel van onze omzet. We brouwen nu alleen biertjes die we kunnen verkopen aan de retail. Er wordt wel gewerkt en schoongemaakt. Daarnaast zijn we bezig met allerlei nieuwe initiatieven.”

Online proeverij

Nu het proeflokaal in Werkspoor Café De Leckere niet gebruikt kan worden, organiseert Eric online proeverijen. “Wie mee wil doen kan een bier & bite box bestellen of afhalen. Er worden ook nieuwe bieren geproefd waar iets over wordt verteld en er is een gastspreker. Klanten vinden het heel leuk en elke vrijdag doen er meer mee, afgelopen week hebben we tweehonderd pakketten verstuurd”, vertelt hij enthousiast. “En voor onze zakenrelaties versturen we op verzoek pakketten naar personeelsleden voor een online vrijmibo met collega’s die naar keuze een box met bier of wijn thuisbezorgd krijgen. Dat loopt ook heel goed.”

Samen de schouders eronder

De Leckere heeft haar nieuwe alcoholarme bierlijn naar voren gehaald en rondt de ontwikkeling van een krachtiger designlijn af. “We zijn straks up and running voor de toekomst. Onze webshop is eerder geopend, daar kan naast bier ook kleding besteld worden: tassen, t-shirts, sweaters en petjes met teksten als Lekker Blond en Lekker Stout. Voor ons zijn dit extra inkomstenbronnen enerzijds, en anderzijds hebben alle collega’s wat te doen en zetten we samen de schouders eronder. Als we straks weer gewoon opengaan hebben we een bredere basis gecreëerd.”

Hou je klanten vast

De Leckere helpt horecaondernemers met hun initiatieven. “We supporten de horeca in Utrecht om onder de aandacht te blijven. Ondernemers moeten nu echt vechten en creatieve ideeën verzinnen om te overleven. Blijf bezig en hou je klanten vast door op de een of andere manier met ze te blijven communiceren. Ik brainstorm met mijn horecaklanten over wat ze zouden kunnen doen en waarmee we ze kunnen helpen. Los van alles opnieuw schilderen, blijf bewegen en kijk naar de ideeën die je al te lang hebt uitgesteld. Je kunt bij de pakken neer gaan zitten, maar bereid je voor op ná de corona. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er energie van krijg.”

Eric Odenwald Directeur De Leckere

“Je kunt bij de pakken neer gaan zitten, maar bereid je voor op ná de corona.”

Vergelijkbare projecten

  • Detailhandel

    MKB Energie Financiering (MEF): Duurzame verlichting voor het MKB

    Project bekijken
  • Laadpalen

    PARKnCHARGE: minimaal 110 laadpleinen in de Provincie Utrecht

    Project bekijken
  • Woningbouw

    Lokale zonnestroom zonder investering: Delen Duurzame Energie start met 3.000 zonnepanelen

    Project bekijken