Utrecht krijgt het energie- en mobiliteitssysteem voor de toekomst

De afgelopen jaren heeft Utrechter Robin Berg aansprekende projecten gerealiseerd. Het begon met zonnepanelen op Utrechtse schooldaken; eerst op basisscholen en daarna op middelbare scholen. Vervolgens werd een dikke Teslabatterij op de Jaarbeurs geplaatst. Daarna verschenen eerst 100 en daarna nog eens 300 slimme laadpalen in de stad Utrecht. “Voor banken waren het heel spannende trajecten. Energiefonds Utrecht schrok niet van onze aanzienlijke financieringsbehoefte. Het fonds is onze belangrijkste partner in financiering geweest”, zegt Robin.

Zonnepanelen op schooldaken

In de wijk Lombok exploiteert LomboXnet een eigen glasvezelnet. Een deel van de winst werd geïnvesteerd in 7.000 zonnepanelen op Utrechtse scholen. Inmiddels zijn het er zelfs 10.000 geworden die nu op 25 schooldaken in stad en regio liggen. “Heel incidenteel doen we nog een nieuw project, maar de meeste schooldaken liggen nu vol”, vertelt Robin. “Het levert een jaarlijkse energiebesparing op van ongeveer 30 miljoen kWh, dat is voldoende stroom voor 1.000 huishoudens. De levensduur van deze panelen is in principe 25 jaar. Als de panelen zijn afgeschreven, kunnen de scholen er nog zeker 10 jaar mee doen.”

Elektrische deelauto’s

“Inmiddels is onze focus verlegd naar de volgende stap in de energietransitie: het opslaan van zonne-energie en het balanceren ervan: op het juiste moment beschikbaar maken van opgewekte energie door het gebruik van autobatterijen. Met We Drive Solar startten we in 2017 met een tiental elektrische deelauto’s in de stad; dat zijn er nu bijna honderd. De deelauto’s maken gebruik van lokaal opgewekte zonnestroom die wordt getankt bij slimme laadpalen.”

Laadpalen die laden én ontladen

Twee jaar geleden had Robin samen met Renault de wereldprimeur met de eerste bidirectionele laadpaal en auto. “Dat betekent dat je de auto kunt laden én ontladen, waarbij je de batterij als opslag gebruikt als de auto niet rijdt. De technologie is ontwikkeld in Japan en werd door Japanse automakers gebruikt om na de ramp in Fukushima mensen door de blackouts heen te helpen. Wij hebben die techniek nu gestandaardiseerd voor alle laadpalen en automerken. Inmiddels staan bijna 400 bidirectionele laadpalen in de stad Utrecht, de eerste ter wereld met een netwerk door de hele stad. We zijn in overleg met zes autofabrikanten en dit jaar komt de eerste productie-auto op de markt met deze techniek aan boord. De bedoeling is overal ter wereld autobatterijen in te zetten als opslag en zo de energietransitie te versnellen.”

Energie- en mobiliteitssysteem voor de toekomst

Aan ambities ontbreekt het niet. Intussen is er samenwerking met alle grote projectontwikkelaars, bouwers en vastgoedbeleggers om deelauto’s te leveren bij tientallen nieuwbouwprojecten zoals de Cartesiusdriehoek in Utrecht waar 3.000 woningen gebouwd worden en de Merwedekanaalzone waar 6000 woningen komen. Want nu het stedelijk netwerk van laadpalen in Utrecht een feit is, moet een stedelijk netwerk van deelauto’s vorm krijgen. Zo wil Robin Berg het energie- en mobiliteitssysteem voor de toekomst bouwen in de stad. “We plaatsen ook in andere steden, zoals Maastricht, maar het grootste deel van de activiteiten vindt plaats in de provincie Utrecht”, besluit de Utrechter.

 

Robin Berg Ondernemer

“We plaatsen ook in andere steden, zoals Maastricht, maar het grootste deel van de activiteiten vindt plaats in de provincie Utrecht”

Vergelijkbare projecten

  • Detailhandel

    Kardelen Plaza, supermarkt met nieuwe efficiënte koelmeubels

    Project bekijken
  • Laadpalen

    PARKnCHARGE: minimaal 110 laadpleinen in de Provincie Utrecht

    Project bekijken
  • Vastgoed

    Groenpand vergroent eigen pand met duurzaamheidslening Energiefonds

    Project bekijken
Confidental Infomation